رئیس شورای باشگاه سواد رسانه ای کشور؛

تولید کارهای سطل زباله ای برخی رسانه ها بازخورد اقتصادی ندارد/بدون نیاز سنجی مخاطب نمی توان به درآمدزایی رسید

شماره خبر: 2299 سرویس خبری : اخبار ویژه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸

رئیس شورای سیاست گذاری المپیاد بین المللی سواد رسانه گفت: باید نیاز سنجی کرد که مخاطب به چه چیزی احتیاج دارد ولی متاسفانه در ایران کارهای سطل زباله ای تولید می شود و حتی اگر رایگان هم در اختیار مخاطب قرار گیرد بازخوردی ندارد.


سید بشیر حسینی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار “ بوتیا نیوز ” گفت:در حال حاضر رسانه به عنوان یک کالای مخاطب محور مطرح شده است.

 

مدیر گروه مدیریت و علوم نوین رسانه دانشگاه صدا و سیما تصریح کرد: وقتی مخاطب با رسانه زندگی می کند قطعا نیازهای مصرفی زندگی خود را از رسانه تامین می کند در حالی که قبلا نیازها در حوزه های مختلف و راه تامین آن هم متفاوت بود، به نحوی که مخاطب وقتی گرسنه می شد از رسانه نیاز تغذیه خود را تامین نمی کرد و خوراک و پوشاک و تفریح خود را در جاهای دیگر دنبال می کرد.

 

حسینی با بیان اینکه کارکرد امروز رسانه با گذشته تفاوت زیادی دارد، عنوان کرد:  در گذشته رسانه فقط کارکرد اطلاع رسانی داشت اما امروز رسانه همه چیز را در برمی گیرد اما در مملکت ما دوباره همان فرهنگ غلط نفتی ادامه دارد و مسیر ها را غلط می روند.

 

وی رسانه های امروز را واسط مخاطب خواند و بیان کرد: اگر ما کار، محصول یا خدمتی را عرضه کنیم که مخاطب آن را دوست داشته باشد و حاضر باشد برای آن پول بدهد رویکرد اقتصادی خواهد داشت در غیر این صورت فقط بودجه های خود را موقت هزینه خواهیم کرد و به سرعت از دست خواهیم داد.

 

رئیس شورای سیاست گذاری باشگاه سواد رسانه ای کشور به نحوه استفاده کشورهای دیگر از رسانه اشاره کرد و گفت: در همه جای دنیا هم از مقام مخاطب شروع کردند و بعد از بررسی نیاز مخاطب سعی کردند به گونه ای این نیاز را تامین کنند که برای مخاطب جذابیت داشته باشد تا ترغیب شود برای آن هزینه پرداخت کند.

 

حسینی ادامه داد: بنابراین باید نیاز سنجی کرد که مخاطب به چه چیزی احتیاج دارد ولی متاسفانه در ایران کارهای سطل زباله ای تولید می شود و حتی اگر رایگان هم در اختیار مخاطب قرار گیرد بازخوردی ندارد چون مسئله بعدی ثبات است و مخاطب می گوید که این خدمات و کالا نیاز من نیست.

 

وی در پایان مطرح کرد: بنابراین رسانه های ما چیزی که مخاطب حاضر است برای آن پول دهد را تولید نمی کنند در حالی که رسانه میانجی رسیدن به نیاز های مخاطب است و ما این  را جدی نگرفته ایم و به جای حل مسئله، صورت مسئله را پاک می کنیم.

مصاحبه و تنظیم: مهدی زاده

انتهای پیام/


    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *