زیر سازی و آسفالت ۱ میلیون متر مربع تا پایان سال جاری
- شناسه خبر: 7212
- تاریخ و زمان ارسال: ۲۱ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۱۹
- بازدید : 135
- نویسنده: بوتیا نیوز
گزارش خبرگزاری/ بوتیا نیوز : از درب خانه بیرون میآیم و در حالی که در کوچه قدم میزنم، ناگهان در آن طرف کوچه پیرزنی به زمین میخورد، من سریع خودم را به کمک او میرسانم و شکلاتای به پیرزن میدهم تا حالش سرجایش بیاید و پیرزن درحالی شکلات میخورد از آسفالت و کوچههای خاکی این شهر گلایه میکند و میگوید: ای مادر چی بگم اینقدر این کوچهها چاله دارند و شهرداری هم دم به دقیقه در حال کَندن آسفالتها و لکهگیری است و نه فقط کوچهها بلکه تمام خیابانهای شهر هم همین طوریاند و همیشه باید مواظب باشم که زمین نخورم. از پیرزن با دعای خیر او خداحافظی میکنم.
به راهم ادامه میدهم، اما این بار با دقت بیشتری به آسفالت ها و کوچهها نگاه میکنم با خود میگویم این کوچه های خاکی و آسفالت نامناسب، لکه گیری شده و تَرک خورده لایق مردم این شهر نیست.
اما این آسفالت نامرغوب معابر شهر کرمان انگار دل تمام مردم را به تنگ آورده از آن استاد دانشگاه بگیر که در کلاسهای خود یکی از مشکلات اساسی شهر کرمان را این معابر نامرغوب میداند که باعث افزایش استهلاک خودروها شده تا آن بچه مدرسه ای که هر روز با سرویس از روی چاله و چولههای خیابان میگذرد تا به مدرسه برسد و دل خوشی از کوچه و خیابانهای این شهر ندارد.
نمیدانم چرا شهر کرمان با این که پایتخت مقاوت است و این سالها گردشگران زیادی را به خود جذب کرده اما اشکالات اساسی در زیر ساخت های خود از جمله آسفالت نامناسب در خیابان های اصلی خود و حتی هنوز کوچه پس کوچههای خاکی دارد.
همین معضل گسترده شهری بهانه ای میشود تا با محمدرضا یحییزاده، معاون حملونقل و امور زیربنایی شهردار کرمان گفتگویی داشته باشم تا به چرایی این مسئله پیببرم.
محمدرضا یحیی زاده اظهار داشت: برای به حداقل رساندن کوچههای خاکی شهر در نیمه دوم سال ۵۰۰ هزار مترمربع از معابر خاکی شهر کرمان را زیرسازی و آسفالت خواهیم کرد.
به اعتبارات اختصاص داده شده با آسفالت و زیر سازی کوچه های خاکی اشاره کرد و افزود: طبق مصوبه شهرداری و شورای شهر در سال جاری ۲۰۰ میلیارد تومان به این امر اختصاص داده شده است. همچنین در راستا کاهش مشکلات شهروندان، معابر خاکی سطح شهر کرمان را زون بندی کردهایم و به ترتیب مناطق ۲ ، ۳ ، ۴ ، ۱ و ۵ در اولویت هستند. همچنین مناطقی که بیشترین عقب افتادگی را دارند از اولویت بیشتری در این امر برخودار هستند.
وی اظهار کرد: شهرداری در نیمه اول امسال ۵۰۰ هزار مترمربع از معابر و کوچه های کرمان را زیر سازی و آسفالت کرده است و طبق پیش بینیها همین مقدار آسفالت و زیرسازی را در باقی مانده سال خواهیم داشت تا عدد میزان آسفالت و زیرسازی به ۱ میلیون مترمربع برسد.
وی ضمن تشکر از صبوری همشهریان در خصوص بهسازی معابر شهر کرمان یادآور شد: آسفالت و زیرسازی معابر کاری زمان بر است. همچنین کرمان داری ۲ میلیون مترمربع معابر خاکی است که امیدوارم این عدد تا پایان سال به حداقل برسد.
یحیی زاده با تاکید بر اقدامات اجرایی شهرداری در حوزه زیرسازی و آسفالت خاطر نشان کرد: شهرداری در راستای افزایش رضایت شهروندان در حال آسفالت و زیر سازی ضلع غربی چهارراه ساوه تا سهراه گوهری به میزان ۱۳۰هزارمتربع است که تا یک ماه آینده و قبل از شروع فصل بارندگی این پروژه به اتمام خواهد رسید.
معاون حملونقل و امور زیربنایی شهردار کرمان اذعان کرد: در کنار پروژه های در سطح معابر اصلی ، ماهیانه به طور متوسط ۷۰ هزار مترمربع از کوچهای خاکی شهر کرمان را آسفالت و زیر سازی میکنیم تا با کمترین مشکلات وارد فصل بارندگیها شویم.
وی در مورد گلایه شهروندان در خصوص حفاری های پیدرپی و طولانی مدت شرکت آب و فاضلاب کرمان نیز یادآورد شد: بعد از اتمام عملیات شرکت آب و فاضلاب با دیگر شرکتهای فعال در حوزه زیرساختهای شهری معمولا یک بازه زمانی ۲۰ الی ۲۵ روزه لازم است تا زمین در حفاریهای بیش از ۱ متر نشست کند و سپس عملیات آسفالت و زیر سازی آغاز شود. چنانچه عملیات حفاری و آسفالت معبری بیشتر از این مقدار طول کشیده همشهریان میتوانند از طریق سامانه ۱۳۷ یا پلتفرم کرمان این مسئله را به شهرداری اعلام کنند تا پیگیریهای لازم از طرف شهرداری صورت گیرد.
وی در خصوص روش های دیگر جایگزین آسفالت اذعان کرد: روش های زیادی مثل آسفالت سرد نیز وجود دارد که هزینه بالایی دارد و روش استفاده از بتن غلطکی نیز هم هست که در زیرسازی بزرگراهها و معابر اصلی می توان از آن استفاده کرد و سپس روکشی با ضخامت ۴ سانتی متر بر روی آن قرار گیرد. همچنین از بتن غلطکی به عنوان جایگزین کامل آسفالت به صورت نمونه در ضلع جنوبی بلوار ابوالفضل واقع در شهرک مطهری توسط یکی از شرکتها علاقهمند به فعالیت در این حوزه در حال انجام است البته لازم به ذکر است در مناطقی سرعت خودروها تا ۷۰ کیلومتر بر ساعت است قابلیت استفاده به عنوان جایگزین کامل آسفالت را دارد و نیز یکی از معایب استفاده کامل از بتن این است که حفاری در ضخامت بالا بتن کار بسیار دشواری است.
وی در خصوص برنامه های سال آینده شهرداری کرمان نیز یادآور شد: استفاده از بتن غلطکی به شکل زیر سازی آسفالت در رینگ شهری و همچنین استفاده از تکنولوژیها و ماشینآلات به روز دنیا را در امر آسفالت و زیرسازی در برنامههای سال آینده شهرداری است.
وی با تاکید بر این که شهرداری در ۶ ماه گذشته ۷۲ هزار مترمربع لکه گیری معابر شهری را با ۸هزار و ۷۰۰ تن آسفالت انجام داده است، ابراز کرد: شهرداری ماهیانه ۳ الی ۴ میلیارد تومان برای لکه گیری های موجود در سطح شهر هزینه میکند و روزانه ۱۰۰ تن آسفالت در سطح شهر پخش میکند اما مسئله ای که اتفاق میافتد، موضوع حفاریها در سطح شهر است که برخی از مسؤلین مجوزهای حفاری را تا ۲ برابر میزان آسفالت تحویلی به مناطق میدهند و در نتیجه امکانات و بودجه شهرداری جوابگوی آسفالت تحویلی به مناطق به علت حفاریهای زیاد نیست.
وی در ادامه گفت: در زمینه حفاریهای متعدد شرکت های دخیل در امر زیر ساخت، نیازمند تجزیه و تحلیل مناسبی از زیرساختها هستیم چرا که برخی مناطق در طول سال چند بار حفاری میشوند و این مسئله به آسفالت ها ضربه میزدند که موجب از دست رفتن بودجه و منابع شهرداری میشود. که همکاری شرکتهای زیرسازی در این امر را مطلبد.
با توجه به بهسازی معابری که مسؤلین قول انجام آن را داده اند، تا پایان سال رضایتمندی شهروندان از این قضیه بیشتر خواهد شد، البته ما هم پیگیر مشکلات شهری هستیم تا زندگی در کرمانی آبادتر را تجربه کنیم.
پایان پیام/تاج الدینی/