جایگاه زن تحصیل کرده ایرانی
- شناسه خبر: 8357
- تاریخ و زمان ارسال: ۱ شهریور ۱۴۰۴ ساعت ۰۹:۲۵
- بازدید : 470
- نویسنده: بوتیا نیوز

به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه خبری بوتیانیوز؛ سعیده تاجالدینی فعال فضای مجازی و رسانه گفت: به راستی الگوی یک بانوی دانشجوی محجبه در جمهوریاسلامیایران چگونه تعریف میشود؟ و زن با حجاب ایرانی_ اسلامی چه جایگاهی در دانشگاه دارد؟ آن زمان که بانوی محجبه ایرانی از مسجد و نماز جماعت در مسجد دانشگاه تعریف میکند برخی آنان چنان او را مینگرند که انگار از نماز حضرت علی “ع” در مسجد کوفه سخن بر زبان آوردهای.
نوی افزود: میدانم به راستی که دشمن چگونه تفکر مردم این کشور را به مسجد و دانشگاه تغییر دادهاست که مسجد را فقط برای قشر روحانیت و مذهبی میپندارند و پارک و کافیشاپ را برای قشر تحصیل کرده و دانشگاهی کشور، واقعا دشمن چه بلایی بر سر باورها و اندیشههای ما آورده است که چنین نگاه خود را تغییر دادهایم.
تاجالدینی بیان کرد: بسیاری از مردم جامعه وقتی بانویی را با حجاب کامل ایرانی_ اسلامی در جامعه میبینند و با او همکلام میشوند از دانشجو بودن او تعجب میکنند و انگار که تمام بانوان با حجاب کامل باید اهل حوزه و مسجد باشند ولاغیر. بحث من اصلا بر سر خوب و یا بد بودن این نوع نگاه و رفتار نیست، بحث بر سر چگونگی تغیر این روند است.
فعال فضای مجازی تصریح کرد: چرا ما باید چنین نگاه متفاوتی نسبت به جامعه و دانشگاه داشتهباشیم و راه حوزه و دانشگاه را کاملا متقاوت و جدا از یکدیگر بدانیم. مگر ۲۷ مهر را به علت سالروز شهادت شهید مفتح را روز وحدت بین حوزه و دانشگاه نامگذاری نکردهاند، پس چرا به این امر توجه کامل و کافی را نداریم.
وی تاکید کرد: ای کاش که اندکی بیشتر در مورد همبستگی و وحدت اسلام و علم تحقیق و پژوهش کردهبودیم که قطعا در نوع دیدگاه ما نسبت به آینده نگاه به دانشگاه و دین تفاوت بیشتری داشت و این دو مقوله را با دید بهتری مینگریستیم.
تاجالدینی افزود: مقداری که در حوزه سینما و تلویزیون که پیش میرویم و نگاهی به تاریخ صوت و تصویر در سالهای اخیر به مقوله وحدت حوزه و دانشگاه میاندازیم، به ریشه این نگاه تک بعدی و تفاوت و جدایی دانشگاه و اسلام پیمیبریم و نمونه آن را به وضوح در فیلم سینمایی “دینامیت” مشاهده میکنیم، آنجا که نویسنده فیلم آن چنان خط قرمزی بین قشر مذهبی و غیر مذهبی جامعه ترسیم کرده است که گویی این دو از دو سیاره متقاوت چشم به جهان گشوده اند و چنان باورهای مذهبی و دینی را با تفریح و سرگرمی جدا و متضاد میدانند و به ذهن مخاطب میبرد که انگار این دو از ابتدا دارای جنگ و جدال چند هزار سالهای بودند که خود نیز از آن بیخبر بودند اما در انتهای فیلم این دو قشر فقط به علت داشتن هدف و دشمن مشترک به یک دیگر پیوند میزند و فیلم خاتمه مییاید، حال قضاوت باشماست چگونه باید این فیلم را تحلیل کرده و آیا این نوع دیدگاه درست است یا خیر؟
وی ادامه داد: اما در مقابل در دیگر آثار هنر هفتم مجموعههایی که موافق وحدت اسلام و دین هستند و نگاهی واقع بینانه به این امر دارند را نیز مشاهده میکنیم که یکی از این آثار موفق، مجموعه ” کلاهپهلوی” در اوایل دهه ۹۰ است که نگاهی منصفانه به بانوی ایرانی در دوران پهلوی دارد و نگاه قشر مذهبی و سفیران غربی برای جاانداختن فرهنگمدرن غربی را نشان میدهد، آن زمان که غرب در پی نهادینه کردن فرهنگ بی حجابی و مدرنیته در جامعه ایرانی است و به هر ابزاری متوسل میشود که به این هدف شوم خود دست یابد و از آن طرف جامعه با فرهنگ اصیل ایرانی در مقابل آنان مقاومت میکند.
تاجالدینی عنوان کرد: اما این تنها گوشهای از آثاری است که به زن تحصیلکرده و مذهبی جامعه ایران اسلامی پرداختهاست و قطعا آثار مثبت و منفی زیادی در این حوزه خواهیم یافت اما قضاوت با شماست، که چگونه به آنان نگاه شود و در جامعه به تفسیر و توضیح آنان پرداخته شود به راستی که این مقوله بسیار گسترده است که از حوصله و وقت من و شما خارج است.
وی در پایان گفت: ای کاش نگاه خود را به قشر تحصیلکرده مذهبی در جامعه تغییر دهیم چراکه خوب میدانیم کم نیستند بانوانای که با حفظ حجاب و بنیان خانواده خود، تحصیلات عالیه داشتند و اکنون زنانی موفق در کشور و شهرمان هستند نمونه ای از این زنان در شهر کرمان میتوان به بانو مهدیه علویفر استاد دانشگاه شهید باهنر کرمان و یا بانو عشرت کردستانی عضو شورای شهر کرمان و موفق در حوزه والیبال نشسته اشاره کرد. به امید ایران متعالی و آباد.
انتهای خبر/ تاجالدینی