علم میگوید بدن انسان بسیار بهتر از آنچه تصور میکنیم، تعادل آب و الکترولیتها را تنظیم میکند اما استثناهایی هم وجود دارد.
به گزارش پایگاه خبری «بوتیانیوز»؛ این روزها مصرف آبهای الکترولیتی ترند شده است. خیلیها فکر میکنند اگر بعد از ورزش یا حتی در طول روز آب ساده بنوشند، هیدراته نمیشوند و حتما باید نوشیدنی حاوی الکترولیت مصرف کنند. اما آیا این باور از نظر علمی درست است یا فقط بخشی از حقیقت را بیان میکند؟تعریق شاید یکی از آزاردهندهترین اتفاقات روزهای گرم باشد اما در واقع مهمترین سازوکار بدن برای خنک کردن خود است. با تبخیر عرق از روی پوست، دمای بدن کاهش پیدا میکند و از افزایش بیش از حد آن جلوگیری میشود. اما اگر تعریق شدید یا طولانیمدت باشد، بدن علاوه بر آب، بخشی از املاح ضروری مانند سدیم و پتاسیم را نیز از دست میدهد؛ موضوعی که اگر جبران نشود، میتواند به کمآبی، ضعف، گرفتگی عضلات و حتی گرمازدگی منجر شود. همین مسئله باعث شده است در سالهای اخیر، نوشیدنیهای الکترولیتی بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرند؛ اما آیا همه افراد به این نوشیدنیها نیاز دارند؟
این روزها زیاد میشنویم که «برای جذب آب حتما باید سدیم و پتاسیم همراهش باشد!» باید ببینیم علم چه میگوید.نوشیدنی الکترولیت، دو مینرال اصلی پتاسیم و سدیم را به نسبت متناسبی دارد. در تعریق زیاد به دلیل فعالیت فیزیکی یا ورزش به همراه آب مینرال هم از دست میدهیم. مثلا از تعرdق زیاد لباس شوره میزند و املاح زیادی از دست میرود.
بدن سالم خودش استاد تنظیم آب و الکترولیتهاست
روده ما حتی با آب ساده هم بهخوبی آب را جذب میکند. کلیهها، هورمونهایی مثل ایدیاچ و آلدوسترون و همچنین مکانیسمهای تنظیم اسمزی بدن، دائما در حال کنترل میزان آب، سدیم و پتاسیم هستند.به بیان سادهتر قرار نیست هر لیوان آبی که میخوریم حتما مقدار مشخصی سدیم و پتاسیم داشته باشد تا جذب شود.اتفاقا بخش عمده سدیم و پتاسیم مورد نیاز ما از رژیم غذایی روزانه تأمین میشود؛ از نان، لبنیات، گوشت، حبوبات، میوهها، سبزیجات و بسیاری از غذاهای معمول.بنابراین برای اغلب افراد سالم، آب ساده کاملا میتواند نیاز بدن به هیدراتاسیون را تأمین کند.
چرا نوشیدنیهای الکترولیتی اصلا به وجود آمدند؟
داستان از جایی شروع میشود که بدن در مدت کوتاه، مقدار قابل توجهی آب و الکترولیت از دست میدهد.مثلا ورزش استقامتی طولانی، تعریق شدید در هوای گرم، اسهال یا استفراغ و گرمازدگی.حمید خسروی متخصص علوم و صنایع غذایی توضیح میدهد: «در این شرایط فقط آب از دست نمیدهیم؛ مقداری سدیم و تا حدی پتاسیم هم دفع میشود.اینجا مسئله اصلی «زمان» است. بدن بالاخره میتواند الکترولیتها را از غذا دریافت کند؛ اما اگر افت آب و سدیم شدید باشد، ممکن است قبل از جبران کامل دچار افت عملکرد، خستگی، گرفتگی عضلات، سردرد، کاهش توان ورزشی یا حتی در موارد شدیدتر مشکلات جدیتر شویم.به همین دلیل در برخی شرایط خاص، دریافت آب همراه با مقدار مناسبی سدیم و گاهی پتاسیم، حین فعالیت یا پس از آن، میتواند به جبران سریعتر کمک کند.»
پس برای اکثر مردم، آب ساده بهترین، سالمترین و اقتصادیترین انتخاب است.اما در شرایطی که تعریق یا از دست دادن مایعات زیاد باشد، نوشیدنیهای الکترولیتی میتوانند یک «ابزار» مفید باشند نه یک ضرورت روزانه برای همه.و یک نکته مهم این که همانطور که کمبود سدیم میتواند مشکلساز باشد، مصرف بیش از حد سدیم هم میتواند با افزایش فشار خون و سایر مشکلات قلبیعروقی همراه شود.پس نوشیدنی الکترولیت قرار نیست جای آب را برای همه بگیرد؛ بلکه برای شرایط خاص طراحی شده است.
انتهای خبر/تاج الدینی

